«Різдвяний день»
В цей день робити гріх – так само, як і на перший день Різдвяних
свят, але пити горілку можна. Колись, ще за добрих часів, наші селяни
цим правом користувалися в повній мірі.
«Розвозять в'язки перевесел з гречки, що була обмолочена в
різдвяний піст. Входячи до хати, говорять: «Нате вам ковбасу». Потім і в
цій хаті починається випивання, якщо його там не було від самого ранку,
бо ж у цей день звичайно всі п'ють».
Пити і гуляти – це наша стара, хоч і не завжди добра, традиція.
Ще літописці відмічали «хлібосольство» великого князя Володимира, а наші
гетьмани та козаки під цим поглядом, мабуть, не мали собі рівних в усій
тодішній Европі.
І ось цю «славну» традицію перейняли наші селяни і пильно
зберігають її ще й досі. Прислів'я, приказки, «припросини» та пісні – це
цілий кодекс гостинности наших селян.
Приймаючи гостей, господар до першої чарки виголошував таку тираду:
«Помершим душам – царство небесне: батькам, матерям, братам,
сестрам та діткам маленьким. Нехай легенько згадається і нашому синові,
де він у світі повертається. А нам пошли, Боже, вік і здоров'я, щоб цей
празник одпровадити та в мирі-покої із вами, здоровими, щастя діждати.
Сподоб, Господи, Боже наш, щоб Бог родив жито, пшеницю і всяку пашницю, а
нам діждати жати, споживати та людям честь віддавати!..»
– Дай, Боже! – відповідають гості.
Після першого побажання, що завжди виголошується поважно, без
будь-яких жартів, напідпитку висловлюється також чимало жартівливих
побажань:
«Роди, Боже, жито, пшеницю, а в запічку дітей копицю». «Роди, Боже, хліб, а до хліба опеньки!» «Хай Бог хліб родить та скотину плодить». «Приспоряй, Господи, Божу росу, щоб коровка доїлась».
У нас такий звичай, що гостей треба припрошувати, бо «без
припросин і чарка не мила!» Припросини звичайно починаються після першої
чарки: «Випийте по другій, щоб на одній не скакали». «Ану лиш: чоловік
на одній нозі не ходить, а на двох!» А як по другій чарці вип'ють, то
припрошують до третьої: «Без тройці й доми не строяться» – «Бог тройцю
любить, а четверту Богородицю, а п'ятий Спас» – «По три дай, тоді питай»
– «По чарці, по парці та оп'ять по п'ять» – «Перед обідом не вадить, а
по обіді загладить» – «Пийте до дна, щоб очі не запалися» – «Перший
келішок, як по льоду; другий, як по меду, а третій – не питай, лиш
давай!»
А вже після третьої чарки не припрошують, тільки примовляють: «Я –
такий чоловік, як візьму, то й вип'ю!» – «Кумки та кумки – вип'єм по
рюмки: бо як підем на той світ, то там рюмок ніт!» – «Напиймося тут, бо в
небі не дадуть!» – «Від краю до краю – всім добра желаю!» – «І чарка
нова, та горілки нема: хилю – не тече, коло серця пече».
Тут починаються й співи:
Хто п'є, той кривиться, Кому не дають – той дивиться, А ми будемо пить і Бога хвалить: І за нас, і за вас, І за нашу неньку стареньку, Що навчила нас горілочку пить…
Або:
Пошла, смерть, пошла проч, Тепер мене не мороч, Бо я часу не маю: На празнику гуляю…
Про гостинність і гостювання є такі приповідки: «Який гість, така
йому й честь» – «Гість лави не засидить, а ліжка не залежить» – «Клади
перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі» – «Дай, Боже, гостя в
дім, то й я нап'юся при нім» – «Принеси, Боже, здалека родину, то ми і в
будень зробимо неділю» – «Межи людьми треба бути людьми: не цурайся
хліба й соли» – «Де люблять – там не вчащай, де не люблять – там не
бувай!»
«Як жили наші діди, то не було їм біди: бувало, глек варенухи
візьмуть, сидячи, п'ють та, як джмелі, гудуть; а як нам прийшлося, жить
довелося – усе лихо докупи зійшлося…»
(с)
|