Богоявління Господнє (Водохрища)
Опівночі перед Водохрищами вода в ріках, як вірили селяни,
хвилюється. Були колись такі відважні любителі таємного, що ходили вночі
на річку спостерігати це явище, але… ріки в цей час, звичайно, покриті
льодом, і що там під кригою робиться – невідомо. Та все ж набрана з
річки опівночі перед Водохрищами вода – цілюща; вона зберігалась у
«знаючих» селян за образами на випадок поранення або тяжкої хвороби.
Ще за тиждень перед Водохрищами колись парубоча громада, а
пізніше окремі господарі – «спеціялісти» прорубували на річці ополонку,
випилювали з льоду великий хрест, ставили його над ополонкою і обливали
буряковим квасом, щоб був червоний. Біля хреста будували – теж з льоду –
престол. Все це оздоблювали аркою з ялинових або соснових гілок –
«царські врата».
Ранком у церкві відбувається Богослужения. По Богослуженні весь
народ іде процесією на річку до хреста. Попереду несуть дерев'яний
церковний хрест і хоругви, хор співає «Голос Господній…», за хором іде
священик, приклавши золотий хрест до чола, а за священиком – народ. До
річки на Водохрища йдуть усі: старі, молоді і діти. Кожен несе з собою
пляшку або глечик на воду. Хлопці ще несуть з собою голубів, а мисливці –
рушниці, заладовані клейтухом. На колишній Гетьманщині, де ще козацька
традиція не згасла зовсім, парубки та молоді чоловіки їхали до річки на
конях, заломивши по-козацькому сиві шапки. На річці, біля хреста весь
похід зупиняється і стає на льоду великим барвистим колом, що здалека
яскраво вимальовується на тлі білого снігового покривала.
Після недовгої відправи священик занурює в ополонку хрест, а в
цей час хор голосно співає: «Во Йордані крещающуся Тобі, Господи…» У
свою чергу мисливці стріляють із рушниць, а хлопці випускають з рук
голубів, які хмарою літають над «Йорданню».
Коли вже воду освячено, люди підходять до ополонки і набирають у
свій посуд води. Всі, хто приїхав на «Йордань» кіньми – чи то верхи, чи
то саньми – набирають відрами з ополонки воду і напувають своїх коней –
«щоб хвороби не боялися та міцніші були».
Після водосвяття всі люди повертаються до своїх хат…
Поки мати або старша дочка подасть на стіл обідати, батько бере
з-за образу Божої Матері пучок сухих васильків, мочить їх у свяченій
воді і кропить все в хаті та в господарстві; потім бере ще крейду і пише
хрести на образах сволоці, дверях і миснику. Управившися з цим батько
сідає за стіл, а за ним і вся родина. Перед їжею п'ють свячену воду.
По обіді дівчата бігають до річки вмиватися в «йорданській воді» –
«щоб були рожеві лиця». На Гуцульщині хлопці водять своїх дівчат до
ополонки – «щоб сі умила та красна була».
В місцевостях понад Дніпром було колись чимало вірувань та
прикмет, пов'язаних з «Йорданню». Так, коли процесія йшла на річку, то
«знаючі» люди придивлялися: якщо перед хоругвами пролетять горобці –
нещасливий рік для дітей, граки – для молодих людей, а як пролетять
гуси, то старі люди цього року будуть дуже хворіти, а то й – боронь Боже
– вмиратимуть.
Якщо на Водохрищах дерева вкриті інеєм, то навесні у відповідний
день тижня – в п'ятницю, четвер і т. д. – треба сіяти ярову пшеницю:
«вродить, як гай!»
Якщо на Водохрища день ясний, соняшний, то хліба в даному році
будуть чисті, а якщо понурий, небо вкрите хмарами – у хлібі буде багато
«сажки» (зони).
Попіл після Різдвяних свят не можна зберігати – ні в хаті, ні в
дворі, бо «буде пожежа»; ввечорі на Водохрища його треба винести на
річку і висипати на лід.
В той момент, як священик занурює хрест у воду, всі чорти та
всяка нечиста сила вистрибує з річки і залишається на землі до того
часу, аж поки якась із жінок не прийде на річку прати білизну. Коли
брудна білизна опуститься у воду, то разом з нею впірнають у воду і всі
чорти, що мерзли на землі. А тому побожні бабусі колись не дозволяли
своїм невісткам прати білизну на протязі цілого тижня після Водохрища –
«щоб більше вигибло нечистої сили від водосвятських морозів».
«Моя теща, – згадує Свирид Галушка, – цілий місяць, було, і сама
на річку не йшла, і інших не пускала – така була завзята проти чортів!..
Жінка не раз жартома сперечалася з нею: «Та що вони вам, мамо, зробили
ті чорти – що ви на них так напосілися?» Де там!., і слухати не хотіла, а
тепер, мабуть, у пеклі за все те одвіт держить.
– А може, в раю?
– Мабуть, ні, бо таким, як вона, – царство їй небесне, – і в пеклі тісно, а про рай – говорити нічого. Така була!»
Дівчата, набравши з освяченої ополонки води, наливали у велику
миску, на дно клали пучок калини або намисто і вмивалися – «щоб лиця
красні були».
На Слобожанщині є повір'я, що в день Водохрищ буває така хвилина,
коли вода перетворюється на вино. Розповідають: один купець їхав з
ярмарку і заїхав на річку коні напувати; але замість води він знайшов
вино. Тоді купець напився, набрав з собою в посудину і поїхав. Не
від'їхав він і однієї верстви, як захотілося йому знову напитися вина;
але не довелось, бо в посудині була вже вода: вино знову перетворилось
на воду.
Якщо перед обідом на Водохрища господиня місить тісто на пироги,
то, витягнувши руку з тіста, не обтирає її, а йде в сад і обв'язує
яблуневе дерево соломою, примовляючи: «Щоби сь на той рік родили яблука
такі добрі і м'які, як тісто».
На колишній Гетьманщині парубоцтво мало такий звичай: по обіді на
Водохрища сходилися на льоду хлопці з двох сусідніх сіл або двох
«кутків» того самого села і билися навкулачки – хто кого переможе!
Переможці забирали собі «орден» – хрест, вирубаний на льоду.
На Полтавщині був колись звичай на Водохрища вчити коней і
молодих волів. Молодими кіньми їздили доти, доки вони не вкривалися
потом, а спітнілих кропили «йорданською» водою – «щоб здорові і слухняні
були».
Якщо ввечорі зустрінеться в лісі вовк, то треба казати: «Де ти,
вовче, був тоді, як Ісуса Христа на Йордані христили?» Вовк злякається,
втече і більше на очі не з'явиться.
У Буковині довго зберігався звичай серед парубків – співати величальних пісень у хаті господаря:
Гей, ти, пане господарю, В тебе в дворі, як у раю: В тебе верби груші родять, В тебе дочки в злоті ходять, В тебе сини в царя служать, Царевочку собі дружать, В царя дочку заручили Та й додому пригостили.
Гей, ти, пане господарю, В тебе в дворі, як у раю: В тебе воли половії, В тебе плуги золотії, В тебе двори все кедрові, В тебе столи калинові, На них скати все ллянії, На них блюда циновії.
Гей, ти, пане господарю, В тебе в полі, як у раю: В тебе лани, як загаї, В тебе хліби, як Дунаї, На них жита, як жар, ситі, А пшениця – як столиця, В тебе вівси жубровії, А ячмені золотиї.
Гей, ти, пане господарю, В тебе в колі, як у раю: В тебе коні все турецькі, В тебе зброї все стрілецькі, В тебе воли, як стодоли, А корови, як бороги, В тебе вівці гори вкрили, В горах зруби без рахуби.
Гей, ти, пане господарю, В тебе в скринях, як у раю: В тебе скрині кованиї, В них червоні не бранії, В тебе шуби соболеві, Горностаї королеві, А жупани – як у пана, А контуші всі в кожусі.
Гей, ти, пане господарю, Щасти, Боже, із Йорданом, І з водицев, і з царицев, З усім домом, з усім добром, І з твоєю дружиною, І з твоєю челядкою, І з синами-соколами, І з дочками, як чічками.
Господарю, як королю, Щасти, Боже, з усім двором, І з челядкою багатою, І з ролями,і з ланами, І з сусідами, і з панами, І з Господом Христом Богом, На здоров'я, на літ много! Дай, Боже!
За таке привітання господар обдаровував, бувало щедрівників грішми на церкву. «Береза», дякуючи господареві, каже:
«Що ми казали, аби так воно і сталося – і вам, і нам, і сему
щасливому двору, і всему миру посполу. Най у вас святиться, веселиться,
святая йорданська водиця, як нині, і в рік, і від року в рік, і на цілий
вік. Дай, Боже!»
У деяких місцевостях Поділля та в Гуцульщині в цей день святять
«трійцю» – три свічки, зв'язані квітчастою хусткою, намистом і
барвистими стрічками. До цього ще додають пучки червоної калини та сухих
квітів – безсмертників або васильків. З «трійцею» йдуть на «Йордань»
переважно жінки і дівчата. Під час Богослужения «трійця» запалюється від
свічок, що горять на престолі. Коли вода вже посвячена; то перед тим,
як іти додому, «трійцю» гасять, занурюючи свічки в ополонку, де
відбувалося свячення води.
Як бачимо, «Иордань», або Водохрища – це чисто християнський
звичай, що прийшов до нас на Україну разом із християнством і зайняв
одне з найповажніших місць серед традиційних свят нашого народу.
(с)
|