Дівочі та парубочі громади
Колись на Україні існували по наших селах та дрібних містечках
дівочі та парубочі громади. На чолі дівочої громади стояла старша дівка –
«та, котра вела порядок між дівчатами»; називали її отаманшею. На чолі
парубочої громади був старший парубок – отаман.
Отаман та отаманша були довіреними представниками своїх громад,
вони залагоджували сварки, влаштовували забави та мали вирішальний голос
у прийнятті нових членів.
В обох громадах – дівочій і парубочій – були свої харчові запаси і
каси, які складалися з регулярних внесків членів. Ці каси мали на меті
служити релігійним потребам і покривати видатки при організації
традиційних свят і розваг.
До парубочої громади приймали захожих хлопців з інших сіл або
молодняк («кашоїдів»), що, підрісши, заявляв своє бажання парубкувати.
Щоб прийняти нового члена, треба було згоди всієї громади.
Процедура прийняття до парубочої громади «місцями досі зветься
«коронуванням» й імітує старе всажаннє на коня, піднесеннє на
князівство, на ватажківство і т. под.»
«Коронування» відбувалося так: кандидат у парубки з'являвся на
збори громади, «відважував» кожному членові низький поклін і давав
обіцянку: «Горілку пить, до дівчат ходить і всіх добрих парубочих
звичаїв дотримуватись!» Громада підхоплювала свого нового члена на руки і
кілька разів підкидала вгору, співаючи хором:
Посіяли дівки льон…
Зв'язок цієї пісні з моментом «коронування», як думає Михайло Грушевський, полягає в таких словах:
На конику удалець, Що за диво удалець, Наш Іван молодець!
Після цього ритуалу «коронований» ставив хлопцям могорич: кварту
горілки або барильце пива – це вже, як громада вирішить. Після могоричу
колишній безвусий «кашоїд» набував усіх прав парубоцтва: він міг
запускати вуса, носити сиву шапку, заломивши її «пиріжком», і,
найголовніше, залицятися до дівчат і відвідувати вечорниці.
Крім прав, парубоча громада мала ще й обов'язки перед сільською
громадою. Найголовніші з цих обов'язків були такі: будувати гойдалку на
Великдень, колядувати з «звіздою» на церкву під час Різдвяних свят і
вирубувати хрест на льоду для Водохрищі.
До дівочої громади приймали без особливих ритуалів і без
могоричу, але з умовою, що кандидатка вже вміє шити, прясти та вишивати.
Таке вміння було необхідне, бо ж на вечорницях бути без діла не
годиться.
Обов'язками дівочої громади, крім організації вечорниць і
«вулиці», були ще такі: квітчати церкву перед великими святами,
впорядковувати самітні гробки на цвинтарі перед поминанням мертвих і
допомагати працею старим та немічним у селі.
У багатьох селах Київщини, Чернігівщини та Полтавщини дівочі і
парубочі громади, хоч і в значно слабшій формі, зберігались аж до 30-х
років XX століття.
(с)
|