«Миколая»
Це – веселе народне свято. Колись господарі варили пиво, скликали
гостей: пили, гуляли, веселилися. А по обіді, напідпитку запрягали
найкращі коні в «козирки» і з піснями та веселими вигуками їздили
навколо села – «бо ж треба знати, чи слизький сніг цього року випав!»
Варити пиво на «Миколи» – звичай дуже старий. В одній колядці це
пивоварения представляється як один з тих сакральних звичаїв, якими
«держиться світ»:
«Чому так нема, як було давно, Як було давно, а з первовіку: Святим Миколам пива не варять…»
Далі в колядці говориться, що все лихо, яке є тепер поміж людьми,
постало тому, що «Святим Миколам пива не варять…» Мабуть з «пивом» на
цей день в'язалися колись і музики. В одному народньому голосінні з
Буковини дочка, звертаючись до померлої матері, каже:
Мамко моя, голубко моя, Коли ж вас ся надіяти, Чи на Різдво з колядками, Чи на Великдень з писанками, Чи на Николая з скрипниками?
Хто перший прийде ранком до хати, той буде першим «полазником».
На Поділлі «полазами» вважаються чотири дні в році: Введіння, Миколая,
Анни і Різдво або Новий Рік – четвертий і останній «полаз».
«Зле, якщо в ті дні хто інший – не господар – перейде через
подвір'я першим. Кожний господар встає в цей день раніше, ніж звичайно,
та йде дати худобі їсти. Прийшовши до хліва, поздоровляє німину словами:
«Дай, Боже, добрий день, щобись худібонька здорова була та й я з тобою
ще й з своєю жоною!»
В народніх легендах та переказах святий Миколай боронить людей
перед стихійним лихом, а найбільше – на воді. Всі одеські рибалки в
своїх куренях мали образ святого Миколая. Виходячи в море на промисел,
рибалки брали з собою образ святого чудотворця.
На Харківщині записана така легенда про святого Миколая: «Святий
Микола-Чудотворець на небі не сидить, а тут, на землі, людям помагає. Не
те, що Касян – за панича убрався і до Бога пішов жалітися на людей:
«Вони, – каже, – Миколу шанують, почитають, на його ім'я церкви будують,
а мене й не згадують!»
Бог вислухав Касяна та й каже до янголів: «Покличте мені святого Миколу. Скажіть, щоб зараз прийшов!»
– Нема його на небі! – кажуть янголи.
– А де ж він?
– Пішов на Чорне море людей рятувати!
– Почекай, – каже Бог до Касяна, – Микола прийде, тоді поговоримо!
За якийсь час Бог знову посилає янголів за святим Миколою.
– Нема його, – кажуть янголи, – на землі людей від пожежі рятує!
Втретє посилає Бог янголів за святим Миколою.
– Нема його, – кажуть янголи, – він кайдани розбиває, козаків з турецької неволі визволяє!
Аж за четвертим разом з'явився святий Микола перед Богом: в
старій свиті, мотузком підперезаний, чоботи в болоті і руки в грязі.
– Де ти був? – спитав Бог, а святий Микола Йому відповідає:
– Помагав мужикові воза з багна витягнути!
– Ось бач, – каже Бог до Касяна, – за що його люди шанують? Він
на небі не сидить, на землі діло робить, а ти паном одягнувся і тут, на
небі, кутки обтираєш. Іди геть від мене!.. Будуть тебе люди боятись, але
не будуть шанувати».
З інших народніх оповідань виходить, що святий Миколай-Чудотворець опікується не тільки людьми, а й диким звіром.
«Один чоловік їхав лісом, і захопила його ніч. Мусів ночувати.
Випріг він воли, дав сіна. Коли дивиться: недалечко від нього на пустирі
звіряче збіговисько. Злякався чоловік, ще б пак! Вовки, лисиці, зайці,
ведмеді., таке назбігалося – страх глянути! Сидить заєць поруч з вовком і
не боїться його. «Що за дивовижа», – думає собі чоловік. А коли йому
вже від серця відлягло, він пильніше придивився і побачив: сидить поміж
тією звіриною святий Микола – старий сивий чоловік. Сидить і щось тим
звірам розказує, а вони слухають, розвісивши вуха».
В Галичині є така легенда: «Опівночі надходить св. Николай з
сивою бородою, і як свиснув, то всі звірі ся злетіли. Він собі сів на
престолі і так каже до медведя: «Ти маєш завтра з'їсти Панькового вола;
ти, лисе, маєш у Доцьки всі кури поїсти; ти, дику, маєш знищити
побережнику кукурудзу». І так дальше, кожному звірові назначив, що має
з'їсти. Вкінці звернувся до вовка і каже: «А ти маєш нині досвіта з'їсти
Процевого лисого коня, він пасе ся на сіножаті під лісом».
А той Проць, як говориться далі в легенді, чув наказ св. Николая
вовкові, але задумав обдурити вовка, а тим самим і св. о. Николая. Він
замастив болотом коневі лисину. На другу ніч збіглися звірі до св.
Николая і «здають перед ним справу, що хто весь день робив. Говорив
медвідь, лис, дик і аж підходить вовк: «Я не з'їв лисого коня, – каже
вовк, – бо там його не було». – «То з'їж самого Проця, – каже св.
Николай, – бо він тебе обдурив!» Як се наш Проць учув, аж мало не злетів
з дерева…»
В Галичині св. Микола роздає дітям подарунки.
(с)
|