День Андрія Первозванного
День св. Андрія Первозванного припадає на 13 грудня. Стародавня
християнська легенда каже, що апостол Андрій Первозванний проповідував
християнство в самому Царгороді, на побережжях Чорного моря та в
околицях нашої столиці – Києва.
В староукраїнському літописі, що датується XIII століттям,
знаходимо такий переказ: «Андрій навчав у Синопі. Коли прийшов до
Корсуня, побачив, що з Корсуня близько до Дніпрового гирла. І пішов у
Дніпрове гирло. Відтіль поплив вгору Дніпром та принагідне прийшов і
став під горами на його березі. Вставши вранці, сказав до учеників, що
були з ним: «Чи бачите ці гори? На цих горах засяє ласка Божа і буде
великий город, і Бог збудує багато церков». І вийшовши на ці гори,
поблагословив їх і поставив хрест, і, помолившись Богові, зійшов із цієї
гори, де опісля був Київ. І поплив угору Дніпром…».
Хоч Андрій Первозванний – християнський святий, але в народній
традиції звичаї і обряди в день цього святого мають стародавній,
дохристиянський характер: угадування майбутньої долі, заклинання,
ритуальне кусання «калети».
З усього циклу осінніх традиційних свят день Андрія Первозванного
– найцікавіший. Від нього віє чарівною староукраїнською стихією.
Дівчата ворожать
З давніх-давен у ніч під «Андрія» дівчата ворожать. Може, не
зовсім щиро, та все ж десь там, «глибиною душі» дівчина вірить, що
«Андрієва ніч» допоможе їй пізнати свою долю – дізнатися, чи вийде вона
заміж, а чи доведеться знову дівувати цілий рік.
Ще звечора, як тільки дівчата зійдуться до хати ворожити, першим ділом вони печуть балабушки.
Балабушки – це невеличкі круглі тістечка з білого борошна. Воду
на ці тістечка дівчата носять із криниці – не відром і не глечиком, а…
ротом! Носять так, щоб хлопці не бачили, бо як побачать – біда!.. «Ми,
бувало, – оповідає Свирид Галушка, – як побачимо, що дівчата по воду
пішли, – за ними і ну їх смішити: один виверне кожуха і почне мекати
по-козиному та перед дівчатами вихилясом ходити, другий удає з себе
цигана, третій – жида… Таке виробляємо, що дівчата хоч-не-хоч, а
розсміються і води в роті не втримають. У нашому селі такі були хлопці
напрасливі, що біля кожної криниці поставлять варту і дівчатам – де хоч
бери води! Тоді дівчата просять хлопців:
– Ідіть собі геть, хлопці, ми води наберемо!
– А я, бувало, кажу: «Макітру вареників на стіл – підемо!»
– Та вже будуть вареники – їжте, хоч лусніть, тільки води дайте набрати!
Отак домовилися, хлопці йдуть до шинкаря по горілку, а дівчата,
набравши в рот води, йдуть до хати місити тісто на балабушки.
Коли вже балабушки спечуться і вистигнуть, кожна з дівчат значить
своє тістечко кольоровою ниткою або папірцем. Потім вони розкладають їх
рядочком на долівці – звичайно на простеленому рушнику.
Як усе це зроблено, до хати впускають пса, що перед тим
цілісінький день був узачині і не дістав ніякої поживи. Голодний пес
«вирішує долю». Він хапає балабушки одну за одною, боячись утратити
смачну вечерю, а дівчата з притишеним диханням слідкують за кожним
найменшим рухом пса. Ще б пак! Чию балабушку пес проковтне першою, та
дівчина перша і заміж вийде, а чию не зачепить, та сидітиме в дівках.
Інколи пес візьме балабушку і несе її десь у темний кут – так і доля
занесе дівчину в чужі краї, в далекі села. Найгірше, якщо пес не з'їсть
балабушку, а тільки надкусить її і покине…
Бігають ще дівчата попід вікна слухати.
«Оце підбіжить під вікно, – розповідає Марія, – до тієї хати, де
багато дітей, стане і слухає. А в хаті саме розбешкетувалися діти. Мати
свариться на них:
– Сядь, Івасю!
Дівчина сердито відбігає від вікна, бо почути «сядь» значить, що вона сидітиме ще «в дівках» цілий рік.
Під вікном другої хати інша з дівчат почула, як господиня до свого чоловіка або сина сказала:
– Іди, Грицю, корові дай сіна!
Це добрий знак, бо сказане «іди» віщує весілля».
Інколи дівчата не тільки слухають, а й гукають під вікном:
– Дядьку, де ключі?
Господар, що хоче пожартувати з дівчатами, відповідає:
– У вівсі, щоб посивіли ви всі!
Але зараз же поспішає поправитися:
– Ні, ні, дівчата, у пшениці – щоб усі ви були молодиці!
– Дякуємо!
І весела дівоча юрба з сміхом та вереском вибігає на вулицю…
Для дівчини мало знати, що вона вийде заміж; вона ще хоче
довідатися, чи буде в парі з своїм судженим. Пізно ввечері, коли вже
стемніє, дівчина набирає в пелену насіння коноплі, виходить за хату, сіє
на снігу і приспівує:
Андрію, Андрію, Конопельку сію, Спідницею волочу, Заміж вийти хочу.
Потім набирає жменю снігу там, де сіяла коноплі, вносить до хати
і, коли сніг розтане, лічить насіння: якщо кожна зернина має пару –
добре, якщо ні – поганий знак.
Цікавиться дівчина ще й тим – хто буде її чоловік, якої вдачі та
якого фаху? Щоб це вгадати, вона посипає на долівку трохи пшениці,
наливає в мисочку води і ставить люстерко. Коли все вже готове, впускає
півня і слідкує за ним: якщо півень нап'ється води – чоловік буде
п'яницею, клюне пшениці – господарем, а як гляне в люстерко – паничем і
ледарем.
Бігають ще дівчата до річки, набирають намулу з дна і приносять
до хати. В хаті цей намул уважно розглядається: якщо там є шматочок
заліза чи цвях – чоловік буде ковалем, тріска – теслею, скло – склярем,
шкіра – шевцем, пісок – мулярем, а якщо, крім землі, немає нічого –
хліборобом!
Цікаво ще знати, як буде зватися чоловік. Виходить дівчина на вулицю і питається першого зустрічного чоловіка:
– Дядьку, як вас звати?
Наші люди цьому не дивуються, бо ж кожний знає, в чому річ.
Почувши питання, прохожий дає відповідь, наприклад: «Михайло!» Це
значить, що майбутній чоловік теж буде зватися Михайлом.
Дівчина хоче бодай у сні побачити, як же той Михайло виглядатиме.
Для цього є інше ворожіння: лягаючи спати, дівчина скидає з себе
крайку, робить з неї хрест і кладе під голову, шепочучи такі слова:
Живу в Києві на горах, Кладу хрест в головах; З ким вінчатись, з ким заручатись, З тим і за руки держатись.
Якщо вночі їй присниться сон, що до неї підійшов парубок, взяв за руку і повів до вінця, то це буде її суджений.
А то ще так ворожать: беруть півня і курку, зв'язують їх докупи
хвостами і накривають решетом, щоб спершу заспокоїлись. За якийсь час
випускають їх з-під решета і дивляться: хто кого перетягне. Як півень
перетягне курку, то «чоловікове буде зверху», а як курка півня, то жінка
буде верховодити над чоловіком.
Отак наші дівчата «вгадують свою долю» в ніч під Андрія Первозванного.
«Калета»
Ввечорі на «Андрія» сходяться вже разом – і хлопці, і дівчата.
Сходяться до просторої хати – щоб було де розбігтися для кусання калети.
З цього кусання калети і починається «Андріївський вечір».
Калета – це великий корж із білого борошна. Печуть калету дівчата
– всі разом, скільки б їх не було – хоч десять, двадцять… Кожна повинна
взяти участь у готуванні калети. Місять тісто всі по черзі, починаючи
від найстаршої дівки і кінчаючи дівчуром років десяти або й менше.
Тісто солодке, з медом. Зверху оздоблюють калету сухими вишнями
чи родзинками – «щоб гарна була». Печуть у печі і запікають так, щоб
вгризти її було трудно – на сухар. Посередині – дірка. В дірку всувають
червону стрічку і підвішують калету до сволока посередині хати.
Підвішують високо, щоб парубок міг дістати зубами калету тільки тоді, як
добре підстрибне. Крім того, один кінець стрічки (іноді звичайного
мотузка) довший і спущений донизу так, щоб можна було за нього смикнути –
тоді калета підстрибне вгору.
Біля калети стає вартовий – «Пан Калетинський». Це повинен бути
веселий, жартівливий парубок, «душа вечора». Він бере в руки квач,
вмочений у масну сажу, стає під калетою і запрошує гостя:
– Я, пан Калетинський, прошу пана Коцюбинського калету кусати!
«Пан Коцюбинський» (ним може бути кожний учасник гри) бере коцюбу
поміж ноги, ніби сідає верхи на коня, і їде калету кусати. Під'їде до
вартового і каже:
– Добрий вечір, пане Калетинський!
– Доброго здоров'я, пане Коцюбинський! Куди їдете?
– Їду калету кусати!
– А я буду по писку писати!
– А я вкушу!
– А я впишу!
Ця суперечка проходить з жартами і сміхом. Завдання пана
Калетинського – розсмішити пана Коцюбинського. Існує правило, що
Коцюбинський може кусати калету тільки тоді, коли він «витримає» всі
жарти Калетинського і не посміхнеться. Це не так легко, бо Калетинський
сам сміється, розповідає веселі пригоди, може і співати, і танцювати –
все, щоб тільки розсмішити гостя і, розуміється, все присутнє
товариство. Всі сміються, один тільки «гість» стоїть з коцюбою в руках і
намагається стримати сміх. Та якщо йому і вдасться витримати всі жарти
Калетинського, то і тоді він калети не вкусить, бо ж тільки він
підстрибне, Калетинський смикає мотузок – і калета летить вгору.
Якщо ж Коцюбинський посміхнеться, то Калетинський його по обличчі
квачем мазне, і він уже мусить іти геть: він програв своє право кусати
калету. На його місце стає інший учасник гри, новий «Коцюбинський», а
Калетинський звичайно не міняється протягом усього вечора. Якщо
трапиться добрий Калетинський, то за весь вечір ніхто до калети не
приступить. Ця весела гра є основною «точкою» Андріївського вечора.
Кінчається тим, що калету здіймають зі сволока і ділять поміж
учасниками гри. Причому дівчатам порції калети роздаються задурно, а
хлопці платять гріш дівкам на стрічки за те, що калету місили.
Після цього всі сідають за стіл і починається вечеря… На вечерю
може бути багато страв, але першими на стіл подаються вареники з
капустою, бо ж – піст.
Вечерю готують дівчата, а хлопці купують горілку – «дівкам на могорич за те, що калета була солодка».
В час калетинської вечері дівчина наливає в блюдце вина, горілки
або меду, розведеного водою, кладе на дно перстень і примушує свого
хлопця дістати той перстень губами. Якщо дістане і носа не вмочить, то
ожениться і буде щасливий. Відбувається це ворожіння під загальний
веселий сміх.
Хлопці гуляють
В ніч під Андрія хлопці мають найбільші права – єдина ніч у році, коли парубкам за бешкети люди вибачають.
Якщо парубок сердитий на батька своєї дівчини (не пускає дочку на
цілу ніч гуляти або каже: «Не ходи з ним, ледарем!»), то такого батька
треба «провчити». Парубок підмовляє хлопців, ставить могорич, і… хлопці
гуляють!
Батьки дорослих дочок знають про це, самі ж колись парубкували,
але… «хлопців, як чорта, – не встережеш!» І вранці: там віз на хаті, там
ворота на річці плавають, а в іншого господаря – він дуже вже дошкулив
парубкам – геть плота розібрали, і кілка не знайдеш.
«Гуляв і я, як був парубком, – каже Свирид Галушка. – Одного разу
розсердився я на свого тестя (тоді він ще тестем не був) і кажу
хлопцям: «Відро горілки ставлю, як старого Кудлая на добрий розум
наведете!» І навели… Довго згадував та все мене лаяв. «Шибеник ти,
Свириде, – казав, – чи ж то годиться хазяйському синові так
бешкетувати!» Та нічого, помирилися, і таке весілля справив, що тепер і в
сні не присниться».
– Що ж ви йому зробили?
– Завдали клопоту старому: клуню розібрали! Сердився, сварився, але… що зробиш? Парубоцьке право, на те й «Андрій»!
Як звичайно, на «Андрія» ніч темна. Хлопці, що не кусали калети
(дівчата їх не запросили), розсердилися: «Ось ми їм…» Назносять мотуззя,
налигачів і переснують вулицю, де мають проходити дівчата. Переснують,
заплутають, а самі сховаються під тином і чекають. Дівчата йдуть від
«Андрія» гуртом; йдуть, весело сміються, співають, – а тут хлопці як
вискочать десь з-під тину та як гукнуть: «Пу-гу, козак з лугу!» Дівчата –
врозтіч… і заплутаються в тому мотуззі. Хлопці їх розплутують,
жартують… Весело було – скільки тих жартів, сміху! Не те, що тепер: ідеш
селом – і пес не гавкне, і курка дороги не перебіжить…
А то ще було й так: парубки виводять нову вулицю. Назносять
околоту, старих тинів, воріт і таке набудують, що в темну ніч та ще
напідпитку не розбереш, де ти: вдома чи на десятій вулиці…»
Моя Килина, як була дівкою, ворожила: ключі вивішувала на стовпці
під коморою і слухала, чи задзвонять. Як дзвенітимуть – заміж вийде. А
мені треба вкрасти ті ключі, щоб, як оженюся, моє зверху було. Який я
був спритний, але й вона не ликом шита: ключі повісила, а сама в коморі
сховалась і дзбан води в руки взяла. Тільки я руку простягнув ключі
красти, а вона – хлюп – і вмила мене. Така була, хай їй легко тикнеться,
якщо жива ще».
Отак згадував Свирид Галушка «Андрія», згадував та все казав:
«Ех, минулося! Тепер пішов дрібний народ: ні співати, ні гуляти, ба
навіть горілки випити – і того добре не вміють!»
(с)
|