«Катерини»
День великомучениці Катерини, чи, як звичайно це свято в народі
називається, «Катерини», є свято дівочої долі. Напередодні цього свята
колись парубки постили, щоб Бог послав їм добру жінку. В самий же день
свят, сьомого грудня, дівчата ворожать і закликають долю.
Ранком, до схід-сонця дівчина йде в садок і зрізує гілочку вишні.
В хаті дівчина ту гілочку ставить у пляшку з водою і чекає свята
Меланки. Якщо до «Меланки» вишня розів'ється і зацвіте – добрий знак, бо
й доля дівоча цвісти буде. Засохне гілочка без цвіту – кепська ознака.
В цьому випадку під «долею» дівчата розуміють шлюб: є цвіт на
гілочці – буде весілля, нема – восени доведеться Покрову благати: «Свята
мати, Покрівонька, покрий мою голівоньку».
Увечері дівчата сходяться до однієї хати і варять спільну вечерю –
борщ і кашу. Приходять хлопці, починаються розваги. Танцювати не можна,
піст, але й без танців весело – сміх, співи…
Опівночі, перед «півнями», дівчата беруть горня з «вечерею»,
обгортають його новим рушником і йдуть «закликати долю». Простують до
воріт. Кожна з дівчат вилазить по черзі на ворота, тримаючи в руках
горня з кашею та борщем, і тричі гукає:
– Доле, доле, йди до мене вечеряти!
Якщо в цей час заспіває півень, «доля обізвалася»; якщо ж ні:
«Доля оглухла, не чує мого голосу». Журиться дівчина і проклинає долю:
«Щоб ти зозулі не чула, блуднице моя!»
Та це ще півлиха – не ціла біда, якщо доля оглухла. Гірше, коли
зірка з неба впаде. «Погасне доля!» – залякано шепочуть дівчата.
У житті здебільшого буває так, що гарні жінки не завжди мають
«добру» долю. Цей мотив часто зустрічається в народних піснях,
оповіданнях і казках.
На Київщині біля Канева розповідають, що одного разу посварилися
між собою дві жінки – гарна і негарна. Негарна розсердилась і каже до
гарної:
– Хоч я і погана, зате моя доля хороша, а ти ось гарна, а зате твоя доля погана!
Умовились вони перевірити. Зварила кожна своїй долі борщ і кашу,
прийшли опівночі на перехресну дорогу. «Погана» перша вийшла наперед,
розв'язала свої горщики, зверху поклала чисту ложку, відійшла трохи від
хреста і каже:
– Доле, доле, йди до мене вечеряти!
Сказала вона раз, сказала і вдруге. За третім разом – приходить
панич, та такий же хороший, такий гарний, що й надивитися на нього не
можна. Взяв він ложку, попробував спершу борщу, а далі каші. Поклав
ложку зверху, загорнув у рушник гроші і не знати де подівся…
Погана жінка забрала горщики, взяла з рушника гроші і каже до гарної:
– Ну, тепер ти клич свою долю вечеряти, як я кликала!
Гарна жінка поставила свої відерні горщики, розв'язала їх, відійшла від хреста і гукає:
– Доле, доле, йди до мене вечеряти!
Гукнула вона раз, гукнула й другий, а за третім разом як піднявся
вітер, буря. Пісок несе, дерева гне та ламає – таке робиться, що
Господи!.. Коли глип – виходить доля гарної жінки: така ж погана!.,
обірвана, кудлата та ще й з хвостом. Виїла все з горщиків, поперевертала
їх, побила і пішла собі геть.
Так виглядає доля жіноча. Чоловіча ж доля у народніх оповіданнях
зображена жінкою. Доля-жінка буває проворна або ледача – вона робітниця:
працює на свого власника.
Хоч «Катерини» – це свято жіночої долі, та все ж при вечері
хлопці люблять згадати і про свою долю. Свирид Галушка розповідає таку
казку:
«Було собі два брати: один бідний, а другий багатий. Одного разу
вийшов бідний брат на поле багатого і бачить: ходить по полі якась
жінка, збирає колоски і кладе під копи. Він підійшов до тієї жінки і
питається:
– Ти хто така?
– Я доля твого брата!
– А де ж моя доля?
– Он-о лежить під копою, спить!
– Що ж їй зробити, щоб і вона була така проворна, як ти?
– Ось я тебе навчу, – каже доля багатого, – ти підкрадься
потихеньку, схопи її за коси і бий та приказуй: «Оце тобі, лиха доле,
лінощі! Оце тобі за те, що мене вже злидні через тебе обсіли!»
Послухав бідний брат цієї ради і пішов ловити свою долю.
Підкрався, простягнув руку і хотів був схопити за коси, а вона –
верть! – та й втекла. Бігав бідний за своєю долею, бігав – не піймав…
Пішов бідувати далі».
Цікаво, що у Франції свята Катерина вважається патронесою старих
дівчат. День св. Катерини французи святкують 25-го грудня. Про це
знаходимо замітку в «Нью!орк Гералд Трібюн» за 27 лютого 1946 року:
«В цей день, ранком усі неодружені паризькі дівчата, старші від
25 років, одягають капелюшки, прикрашені жовтими й зеленими стрічками,
що означають надію на одруження, і виходять групами на вулицю. Веселі
«катеринетти», як звуть цих дівчат, гуляють по вулицях, співають,
розважаються, а в одній з церков відправляється Служба Божа, і
архієпископ паризький благословляє старих дівчат. Удень веселі процесії
несуть квіти до статуї св. Катерини, а ввечорі дівчата розважаються на
вулицях. В цей день старим дівчатам дозволяється багато вільностей: за
старою традицією чоловіки можуть цілувати на вулиці дівчат у
жовто-зелених капелюшках; але ніхто не дивується, коли і «катеринетти»
охоче цілують хлопців.
Війна внесла обмеження в святкування дня св. Катерини, і цей день
був уперше широко відсвяткований в 1946 році. «Катеринетти» навіть
налякали англійських вояків; американці швидше опанували ситуацію».
(с)
|